Wat wil je?
Ik zie het vaak gebeuren: bewoners krijgen de vraag welke kleur gordijn ze willen of hoe een wand ingericht moet worden.....Laat je helpen!

Ik zie het vaak gebeuren:
Bewoners krijgen de vraag welke kleur gordijn ze willen of hoe een wand ingericht moet worden. Maar wat als iemand al moeite heeft met het kiezen tussen twee opties? Dan helpt het niet om een overvloed aan keuzes te geven, wat vaak gebeurt door de goedbedoelde suggesties van begeleiders, familie of de laatste trends uit VT Wonen.
Helaas zie ik dagelijks dat zelf de "normale" klant hierdoor overbelast raakt. Iemand die nooit eerder heeft nagedacht over kleuren van voetplintjes kan daardoor onhandige beslissingen maken.
Keuzes zijn persoonlijk, beïnvloed door wensen, herinneringen en behoeften.
Wat wij mooi vinden, voelt niet altijd als thuis voor een ander.
Bij het creëren van een prettige leefruimte, waar bewoners misschien jarenlang wonen, is het belangrijk om de tijd te nemen. Niet alles hoeft direct klaar te zijn. Soms helpt het om eerst de ruimte te ervaren voordat je keuzes maakt. Herkenbaar?
Wie is de bewoner? Wat zijn hun favoriete kleuren, hobby's, of herinneringen aan thuis?
Dit betekent niet dat we de hele kamer in de favoriete kleur moeten schilderen of een groot fotobehang moeten ophangen, maar dat we rekening houden met hoe mensen hun omgeving ervaren.
Harmonie, kijkrichtingen en looproutes spelen allemaal een rol.
Kleuren kunnen afhankelijk van de lichtomstandigheden anders aanvoelen en zelfs ongemakkelijk zijn.
Laat je helpen, of laten we samen een vragenlijst opstellen die de bewoner helpt om een thuis te creëren.